På andra sidan jorden

Känner att jag har missat att skriva lite saker som jag har gjort senaste tiden, så tänkte uppdatera lite så att jag liksom kommer ikapp. (mest för min egen skull egentligen, så att jag kan komma ihåg haha)
 
Förra söndagen, efter att vi hade lämnat av Sara i Lincoln, åkte vi till grannstaden Clatonia där metodist-kyrkan som min familj är en del av hade en försäljning/auktion och chili cook-off. Folk gick och lade bud på massa olika saker man kunde hitta där, men själva huvudgrejen var chili cook-off! Det är en grej dom gör varje år här, och jag tycker det är jättekul! Det är alltså en tävling mellan olika kyrkförsamlingar för vem som kan göra den godaste chilin (typ köttsoppa). Så alla går runt till olika stånd och smakar alla olika varianter, och sen är det ett antal domare som bestämmer vilka som är vinnare. Alla pengar som samlas in i samband med chilin och auktionen går till kyrkorna. Det var faktiskt väldigt mysig stämning, och kul att gå runt och träffa folk och smaka på massa olika chili's. Jag hjälpte dock till väldigt mycket med att fixa allt möjligt, min pappas syster och hennes familj är nämligen väldigt involverade i metodist-kyrkan i Clatonia. Så jag och min kusin Max sprang runt och gjorde massa saker hela tiden, men jag hade väldigt roligt ändå!
Har tyvärr inga bilder från det just nu, men jag vet att Kili fotade med sin kamera, tänkte nog slänga in lite gamla bilder från den när jag fått dom.
 
På måndagen efter gick vi som sagt på musikalen Elf inne i Lincoln, men annars bestod förra veckan mest av konditionsträning med basketlaget och One-Act på kvällarna.
På fredagen innan One-Act åkte ett litet gäng bestående av mig, Cortney, Shey, Hanna och Dayton till Crete för att leta efter kläder att ha till pjäsen, men det slutade istället med middag på Pizza Hut och sedan en runda på Walmart haha. Men vi fick ihop våra kläder ändå tillslut, och på lördagen hade vi övning med kostymerna och allt eftersom det var vår sista träning innan första uppträdandet i måndags. Men det kommer jag tillbaks till snart. På lördagen passade jag iallafall på att gå förbi postkontoret påväg till skolan före One-Act (jag har typ blivit en stammis på posten nu lol). Såhär såg det ut då; vädret blir ju inte direkt bättre om man säger så..
 
Jag och Megan under träningen i lördags
 
Efter One-Act kom småkusinerna över ett litet tag, så myste med dem framför tv:en. Sen åkte familjen ut till pappa Jays kusin som bor kanske en halvtimme härifrån och firade en av hans barn som fyllde år.
När vi sedan kom hem igen drog vi vidare till bowlinghallen här i Wilber där EF hade anordnat en liten träff för områdets utbytesstudenter. Det var fett kul (även om jag suger på att bowla hehe), och lärde känna några fler utbytare. Dock kände jag redan en ganska bra, en kille som heter Simon som kommer från Sverige, han är faktiskt t.o.m. från Karlstad! Har väldigt kul med honom, så det var roligt. 
(Har inga bilder från detta heller, sorry peeps)
 
I söndags gick jag upp tidigt värre och satte mig i bilen med kusin Max och hans pappa plus en kompis till pappan och åkte till Kansas City för att se en NFL match mellan Kansas City Cheifs och Seattle Seahawks! Det var faktiskt riktigt mäktigt, gillar verkligen amerikansk fotboll! Arenan är känd som den mest högljudda i hela NFL, och det var så coolt när alla fansen skrek tillsammans. Älskade det, och det var faktiskt värt den 3 timmars långa bilresan dit och sedan 3 timmar hem igen! Även om det var sjukt kallt, och jag frös lite fast jag hade 4 lagar av kläder på både benen och överkroppen haha... Alltså kylan här säger jag bara...
Jag och Max, med min otroligt coola Kansas City - mössa!
 
I måndags var det alltså vårt första framträdande med One-Act. Det gick väl helt okej, jag trodde vi skulle vara mycket sämre eftersom vi bara har tränat i 2 veckor och vissa personer fortfarande inte kan sina repliker... Men vi gjorde faktiskt bra ifrån oss, så det var skönt! Dock drog vi över på tiden lite, och vi hade inte direkt den bästa pjäsen bland alla skolor, så vi fick inte en så jättebra placering.. Men vi fick bra kritik och tips av domarna, så nu jobbar vi stenhårt med att förbättra pjäsen tills nästa tävling som är om typ 2 veckor! 
Hanna, jag, Megan, Shey och Cortney innan framträdandet. 
Cortney, Shey, Megan och jag      
    
Jag och Megan
 
Iallafall så var det kul att se de andra skolornas pjäser också, och gissa vilken skola som var där om inte Heartland, som är i Henderson! Det är Emmys skola! Så nu fick jag för andra gången sedan Sverige träffa Emmy, vilket var supermysigt!! Fick också träffa några av hennes kompisar, bland annat Ingrid som är en utbytesstudent från Norge.
Så jag gick runt med Emmy typ resten av dagen och gosade. Det känns så himla konstigt att träffa folk från Sverige, för hjärnan kan liksom inte koppla ihop de två helt olika världarna. När jag gick runt där med Emmy och pratade svenska kändes det liksom som att vi var hemma i Sverige och gick i korridorerna i skolan, men sedan stöter man plötsligt på en av mina amerikanska kompisar från skolan här och då blir det en sån konstig brytning haha! Men det var jättemys iallafall. Love you!
Jag, Emmy och norska Ingrid
 
Vi 3 igen med några andra kompisar från deras skola
 
<3333
 
Igår var det tisdag, och en vanlig dag i skolan. Dock var det första riktiga basketträningen direkt efter. Veckan innan körde vi ju bara kondition, och i måndags missade vi träningen p.g.a. One-Act. Så igår var första riktiga träningen för mig. Det var faktiskt kul, även om jag aldrig har spelat basketboll förut och är väldigt dålig just nu haha. Det är lite surt att precis när jag faktiskt började bli bra på volleyboll, är säsongen slut och basketen börjar istället. Även om det känns som att basket passar mig bättre och att jag antagligen kommer ha lättare att lära mig basket än volleyboll, så är det jobbigt att liksom behöva börja om på nytt igen, med en helt ny sport. Jag saknar att vara bäst på någonting, att kunna spela en sport jag faktiskt är riktigt bra på. Shit vad jag saknar fotbollen alltså, helt galet! 
Men jag försöker tänka positivt och se det som en ny utmaning. Se hur långt jag kom i volleybollen liksom! Och då borde ändå basket gå snabbare för mig att snappa upp eftersom det är mer likt fotboll. Så jag hoppas att jag lär mig snabbt, jag har redan fått massa komplimanger från både lagkompisarna och tränaren att jag är väldigt bra för att aldrig ha spelat förut. Så det känns ändå helt okej, och som sagt tycker jag det är roligt, men samtidigt önskar jag att jag bara kunde spola fram tills jag faktiskt kan spela basket på riktigt! 
Men jaja, det finns inga genvägar, och det är bara att ge mitt bästa helt enkelt. Så får vi se hur långt det tar mig! 
 
Idag hade vi "County Government Day", vilket är något som skolan försöker göra varje år. Alla seniors åker till domstolen som är här i Wilber. Wilber tillhör nämligen ett län som innefattar ett dussin små städer runt omkring i området, men det är just här i Wilber som domstolen och fängelset är. Eller det är liksom inte bara domstolen, utan i den stora, fina byggnaden finns också en massa andra olika kontor med olika uppgifter. Det går inte riktigt att jämföra med något vi har i Sverige, för systemen är så annorlunda, men det är lite mer som ett statshus typ, fast mycket mindre eftersom det bara är för länet. Iallafall så åkte vi dit, lyssnade på en presentation om hur styret i länet fungerar, gick runt och pratade med olika personer som har olika uppgifter, osv. Det var dock inte bara vår skola som var där, utan 3 andra skolor också. En av dom 3 var skolan i staden Friend, där min svenska utbytes-kompis Simon från Karlstad bor, så fick träffa honom ännu en gång, vilket var kul!!
Inte min bild, vi har snö på marken haha. Tog tyvärr inga bilder idag heller
 
Efter att ha spenderat kanske 3 timmar där åkte vi vidare till en annan byggnad där vi fick lunch, och sedan fick vi lära oss hur man viker en amerikansk flagga på rätt sätt (för man får nämligen bara vika den på ett sätt). Efter det åkte vi vidare till fängelset och fick en rundtur där, vilket faktiskt var rätt coolt. Lite obehagligt dock att gå förbi brottslingarna i deras celler.
Samma sak här, för oss var det alltså snö
 
Men det var väl en helt okej intressant dag, även om jag inte direkt lärde mig så mycket. Det mest intressanta var definitivt fängelset haha!
 
 
Tror det var allt som har hänt här på sista tiden. Livet rullar på liksom, och vi kommer bara närmare och närmare både Thanksgiving och jul. Tagga! 
Kramis
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt år som utbytesstudent i USA. Välkommen!

RSS 2.0