6e dagen i USA

Hej igen! 

Just nu sitter jag och Amanda under ett tak vid den amerikanska fotbollsplanen och myser, det regnar något extremt, och vi måste typ springa ut i regnet snart för att om en halvtimme ska en hypnotisör ha en föreställning som vi ska kolla på! Taggaaaa
Älskar att man ser bergen i bakgrunden, så himla fiiint!

Jag tänkte försöka förklara vad vi gör här på lägret för er som undrar. Vet att jag är ganska sent ute med tanke på att mer än halva lägret redan har gått, men ja. Live with it. 

Vi är alltså runt 800 EF-studenter här på lägret, som pågår i 10 dagar. Jag ville verkligen gå på det här lägret (även om det kostar extra) för att det blir en så bra start på året. Du får lära dig en massa om USA, förbereda dig för ditt år, träffa andra som ska göra samma sak som dig, komma in i engelskan och bara ha askul! 
Alla elever är uppdelade i 8 olika "high schools", mitt är Madison Eagles. Skolorna i sin tur är uppdelade i 4 olika klasser; north, west, south och east. Varje klass är runt 25 elever. I min klass är vi 2 svenskar, 3 norskar, 2 danskar, 6 tyskar, 3 italienare, 2 japaner, 2 thailändare, 2 taiwaneser, 2 schweizare, en spanjor och nån/några till som jag inte kommer på nu. Jag tycker faktiskt min klass är väldigt mysig, och jag har redan blivit bra vän med många av dem. Den andra svenskan heter Klara, och vi delade rum på lägret vi hade i Sverige för typ 2 månader sen så jag kände henne sedan innan! Hon är skitsöt och vi har askul tillsammans så det är jätteroligt att ha henne i klassen! Annars är jag mycket med norskorna, en dansk, en italienare och två tyskar. Vi har en mentor som heter Christine som är fett härlig och inspirerande. Jag är också "Class president" i min klass vilket betyder att jag får ta hand om lite saker, typ hjälpa läraren att dela ut saker och ta närvaron osv. Såklart blev jag det, som den duktiga lilla flickan jag är haha. 

Varje dag ser ut ungefär såhär:
Frukosten är mellan 7 - halv 9. Klockan 9 har man sin första lektion, vi har amerikansk geografi med vår mentor Christine. Sen har vi engelska med vår brittiska (ganska komiskt) lärare John. Efter det har vi "Life in America" med en annan lärare; Angel. Vi pratar i princip om hur det är att bo i USA och typ vad de största skillnaderna antagligen kommer vara från våra hemländer. Efter det har vi lunch mellan 12:30 och 14:00. Då börjar vår sista lektion som är "current issues" med Joni, vilket är en lektion då vi diskuterar problem och händelser i USA just nu. 
Allt det här låter som att gå i vanlig skola, men det är det verkligen inte. Det är mycket roligare och intressantare, och vi gör typ ingenting egentligen. Vi sitter bara och pratar engelska hela tiden, eller leker eller sjunger haha. Älskar alla mina lärare, dom är så himla sköna och roliga, och dom får en verkligen att känna sig välkommen till landet. Och dom får en astaggad på att bo här i ett år, dom är väldigt inspirerande! 

Så efter lektionerna har lite fritid fram till 4 då den första aktivitets-perioden börjar. Vi har två aktivitetsperioder per dag, en timme var. Man får välja mellan en massa saker att göra, bl.a. göra sporter som fotboll, volleyboll, amerikansk fotboll, softall, baseball och mer, eller andra aktiviteter som t.ex. Drama, sällskapsspel, musik, kör, målning osv.  
Efter första aktivitets-perioden har vi en stund att göra vad vi vill tills middag som är 17:30 till 18:45, och sen vid 7 är andra aktiviteten. 

Det är det vanliga schemat för lägret, men oftast gör vi något med klassen eller så vid 20:30. 

Jag har iallafall jätteroligt typ hela tiden, även om man är skittrött. Inte nog med att man fortfarande är jetlaggad från resan hit, men man sover ganska lite och hjärnan är helt slutkörd efter en hel dag utan ditt vanliga språk och bara engelska runt dig. Även om jag förstår i princip all engelska så man extremt trött efter dagen är slut. 

Här kommer lite bilder från lägret:

Klara, jag och Ronja
Min klass och min lärare

När vi var uppe och gick på ett av bergen runt campus
Amanda framför solnedgången på berget
Skogen på berget
Jag och norska Ragnhild från min klass 
Jag och Ragnhild spelade schack


Från volleyboll-turneringen i förrgår eller nåt sånt

Jag, Ragnhild, Christine (en annan norska från min klass) och Marthina från Sverige som också tillhör Madison Eagles

Jag och Marthina igen

Madison volleyboll-laget som var fett grymma och vann matcherna

Jag och Marthina
 
Det är allt jag har för nu, får se när jag skriver igen! 

Puss och kram 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt år som utbytesstudent i USA. Välkommen!

RSS 2.0