Första dagen i skolan avklarad

 Hej igen!

Skolan gick faktiskt bra.
Det var kul, men lite läskigt också. Jag va inte nervös eller så, men jag kände mig väldigt osäker, och jag är inte alls van vid det. Jag brukar vara lugn och avslappnad i de flesta situationerna, och brukar alltid ha hyfsad koll på saker och ting. Eller som t.ex. första dagen på gymnasiet så var jag såklart ny med skolan och så, men då var ju alla andra i min klass också det. Här har alla stenkoll på allt, dom har ju liksom gått i samma skola sen dom var 6 år och eftersom jag är senior (sista året) är alla andra i min årskurs extremt rutinerade på hur skolan funkar osv. Och jag var sjukt förvirrad hela tiden, kände mig verkligen osäker. Skolsystemet är annorlunda här så klasserna ser olika ut, jag hittade inte i skolbyggnaden, jag fick inte upp låset på mitt skåp och jag fattade inte i vilken ordning lektionerna kom. Så på ett sätt var det lite jobbigt, men samtidigt så var alla människor jättesnälla när jag väl pratade med dom och bad om hjälp och så. Och alla lärarna är väldigt sköna och hjälpsamma. Så det kändes bra iallafall! 

Skolan består av 2 olika avdelningar, grundskolan och high school, som båda är i samma byggnad fast i olika sidor av byggnaden. Jag trodde förut att mitt high school hade 360 elever, vilket inte är så farligt litet egentligen. Men sedan förstod jag att det är 360 elever totalt, tillsammans med grundskolan. Det är alltså ungefär 30 personer per årskurs. Dock finns det inte ens 30 seniors bara i Wilber, skolan heter Wilber-Clatonia High School av en anledning. Clatonia är en annan ännu mindre stad som ligger 5 minuter från Wilber med bil, och där har dom ingen skola, så alla barn och tonåringar i Clatonia kommer till Wilber för att gå i skolan. Det visar lite på hur små dom här städerna på landsbygden är; det finns alltså mindre än 30 personer som är 17/18 år här i Wilber. Det är ganska gulligt faktiskt.

Iallafall så känner alla varandra här, just eftersom det är så litet. Gemenskapen i skolan är väldigt stark, vilket jag tycker om. Bara det att nu precis i början så känns det ganska svårt att komma in i den gemenskapen just för att alla andra är kompisar med alla. Och ja, det har bara gått en dag hehe, jag vet, men det är så jag känner just nu. Men förhoppningsvis känns det lättare efter ett tag när jag har lärt känna lite fler personer! 

Skoldagen idag var ingen riktig dag egentligen, lektionerna var bara typ 20 minuter, och det enda vi gjorde var att prata och få lite papper. Jag fick presentera mig själv om och om igen och berätta var jag är ifrån och hur det är i Sverige haha, under amerikansk historia fick jag t.o.m. sitta och säga massa saker på svenska eftersom alla tyckte det va så roligt. Det gjorde iochförsig inget för mig, jag tyckte också det var ganska roligt haha! 
Alla lärare verkar ashärliga, det känns som att lärare här i USA ser sitt jobb lite annorlunda och har en annan inställning till hur man lär ut på bästa sätt. De är alla väldigt avslappnade och väldigt skämtsamma mot alla elever, men det beror väl antagligen på att skolan är så liten och lärarna känner eleverna sedan flera år tillbaks. 

Mitt schema kändes ganska bra, det enda jag känner nu att jag skulle vilja byta är min första lektion som är jordbrukskunskap med inriktning på växter till en annan jordbruksklass som har inriktning på djur. Det va den lektionen jag ville välja från början, men studievägledaren sa att den var full. Nu har dock 4 hoppat av, så jag borde få plats i den klassen nu! Ska prata med studievägledaren imorn igen och se hur det blir med det. 
Jag kommer också imorgon att provsjunga för att få vara med i "swing choir" vilket är en lite roligare kör där dom dansar och framträder mer än den vanliga kören. Dock räknas inte det som en lektion, utan jag kommer börja skolan en halvtimme tidigare och fortfarande ha vanliga kören som en lektion senare på dagen. 

Som ni märker får man alltså inte ett schema av skolan som säger vilka ämnen du ska ha, utan du får sätta ihop ditt schema hur du vill. Man har 8 lektioner per dag, oftast i samma ordning varje dag. Utifrån det får du sätta ihop vilka lektioner du vill! De flesta som går senior väljer dock lektioner som är college-förberedande såklart. Men eftersom mitt år här ändå inte kommer räknas hemma i Sverige så tar jag bara lektioner som verkar roliga istället. 

Aja, skolan kommer nog bli bättre om ett tag, det känns ändå hyfsat kul just nu! 

Har inga bilder på skolan än, ska försöka ta det sen så ni får se hur det ser ut! Samma sak gäller mitt hus, har helt glömt att ta bilder på det, men ska göra det snart! :)


Efter att skolan var slut fick jag skjuts av Karena hem, sov i en timme och en kvart och sen åkte på volleybollträning med Cortney. Lika tuff men rolig träning idag som igår och i förrgår. Dock var det för varmt ute för att köra en joggingrunda efteråt. 
Min träningströja, måste ju passa in nu när jag är en Wolverine!

Kom hem, duschade, åt middag, och sen hade jag kvalitetstid med Kili och Jay. Vi tog Jays pick-up truck och åkte ut till hans föräldrars farm som ligger i grannstaden Clatonia. Jay odlar majs och sojabönor där, och dom har också kor och grisar. Så vi var där ett tag, sedan åkte vi ut bland odlingarna så att Jay kunde kolla att dom växte bra och så. Jag och Kili satt på flaket därbak så att jag kunde se allt. Majsen och bönorna sträckte sig ut så långt man kunde se åt alla håll, det tar verkligen aldrig slut här i Nebraska. Jay äger mer än en kvadratkilometers (haha kilometer ska det vara såklart, inte meter, råkade skriva fel förut) mark med bara majs och sojabönor. Så himla häftigt, älskade det! Det va väldigt lugnande att åka runt där på en grusväg bland alla grödor, det märks verkligen att vi är ute på landet, och jag tycker det är superskönt. 



Vi åkte också och kollade på minihästar som en familj föder upp där i närheten, dom va skitsöta!



Efter det åkte vi tillbaks till Wilber, köpte glass på Subway (och ja, Wilber har ett eget Subway!!!), åkte upp och kollade en grej vid skolan och åkte sedan hem igen. Jättemysigt att vara lite med bara mina sköna värdföräldrar, jag är ju mest med Karena och Cortney.  
På kvällen har jag fixat lite saker i mitt rum och så, sen kom Karena hem från sin pojkvän så vi satt uppe och pratade ett tag. 

Nu måste jag sova, ha det bra! 
Pappa
2014-08-15 @ 17:19:35

Hej Snosan!
Det är klart att det kännas lite förvirrat o lite småläskigt i början i skolan. Det dröjer nog inte länge förrän du blir mer o mer bekväm i det hela:-).

Låter kul med jordbruk, inriktning djur, hoppas du får plats!

På bilderna ser det ut som att Jay äger typ en kvadratkilometer mark, lite mer än en kvadratmeter? Förlåt, jag bara driver lite ;-).

Fick mail från Kili precis, de tycker verkligen om dig o säger att du är en fantastisk dotter!
Jag/vi kan inte annat är hålla med, du är fantastisk:-)!!

Go Wolverines!!

Puss
Pops




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt år som utbytesstudent i USA. Välkommen!

RSS 2.0