California

Efter några timmars flyg och en mellanlandning i Denver landade vi i Los Angeles! (och 'hopped off the plane at LAX' liksom!!!) Var så himla coolt! Har alltid velat åka till LA!
Vi möttes direkt av palmer och asskön värme, och jag kände direkt att jag skulle tycka om staden mycket.
Vi plockade upp vår hyrbil i närheten av flygplatsen, och den visade sig vara en asfet Lincoln Navigator!! Så jävla cool bil! Så den gled vi runt i tills vi kom fram till lägenheten vi hyrde som låg i Hollywood. Den låg på 12e våningen i ett höghus, och den var helt otrolig. Sjukt cool inredning, skön planlösning och världens utsikt över LA!
Allt var bara väldigt bra helt enkelt!

Det var bara tidig eftermiddag, så vi (efter att ha letat efter Wi-fi koden i typ en halvtimme innan vi hitta den) lämnade vår lägenhet och tog bilen in till downtown LA och stannade vid Walk of Fame - gatan där alla kändisar får en stjärna i trottoaren ni vet. Vi gick och kollade på stjärnorna ett tag, innan vi drog vidare ner mot havet och Santa Monica Beach! Där gick vi ut på piren, njöt av solnedgången och åt på en jättegod restaurang. Vi gick också ner på stranden och kände på sanden och de kalla vågorna från havet.

Dag 2 i LA var vi på Universal Studios vilket var jättekul! Vi gick runt och såg massa saker, åkte olika berg-och-dal-banor, gick på några shower och bara hade roligt. På en tour som de hade åkte man genom den uppbyggda staden de spelar in många filmer i, och det var faktiskt riktigt häftigt när man kände igen vissa hus eller gator från filmer!! Kändes rätt konstigt att vara där man vet många av världens största skådisar har gått runt liksom!

I alla fall så var vi där största delen av dagen, och sen på väg hem svängde vi av till de riktigt rika områdena i Beverly Hills, bara för att se hur det såg ut. Och alltså herregud vilka villor det var där! Det var så himla galet att åka där bland palmerna på gatorna man sett i filmer och som man vet många kändisar bor på och bara titta på alla typ herrgårdar folk har! Helt sjukt!! Det var i alla fall väldigt kul att se faktiskt.

Sen avslutade vi kvällen med att kolla på High School Musical hemma i lägenheten haha!

På onsdagen började vi med att packa ihop allt och lämna vår fina lägenhet och ge oss ut för att hitta ett bra ställe man kunde se Hollywood-skylten från. Efter att ha åkt runt ett tag stannade vi tillslut vid ett hotell och frågade en kille som gav oss en superbra adress som vi knappade in på GPS:en. Vi körde en jättesmal och slingrig väg upp på berget och sen var vi plötsligt ganska nära skylten!

Och med det avslutade vi vår vistelse i LA. I vår coola Lincoln Navigator började vi istället vår road trip mot San Fransisco! Vi åkte längs Highway 1, och bara njöt av alla olika landskapstyper vi åkte igenom. Det är nåt väldigt speciellt att åka bredvid havet på ena sidan och palmer och berg på andra!
På kvällen stannade vi på ett bra hotell med väldigt rolig stil, käkade middag och gick och la oss.

I torsdags fortsatte vi vår road trip genom den fantastiska omgivningen. Vi stannade till vid ett ställe där en hel koloni med sjölejon låg och solade på stranden! Himla roliga djur faktiskt.

Och tillslut började vi närma oss San Fransisco - märkte man på hur mycket mer bilar det var runt oss helt plötsligt, och hur stilla vi plötsligt stod i köer. Men efter ett långt tag i köer kom vi äntligen in i staden och lämnade vår hyrbil. Efter att ha checkat in på hotellet och lämnat vår packning gick vi ut på staden och började vår SF-upplevelse med att ta en såndär typisk cable car ut mot havet och ett område med många skaldjursrestauranger och så. Det är ju så himla roligt med alla backar upp och ner i staden, har aldrig sett nåt liknande! Efter att ha ätit middag tog vi en taxi hem till hotellet, och den bara flög över alla kullar!

Dagen efter var det fredag, och det var vår enda hela dag i San Fransisco. För att få se det mesta av staden hoppade vi då på en Sightseeing buss som åkte runt nästan hela staden. Det var rätt intressant att åka runt och liksom ta in stämningen - som var väldigt annorlunda från LA. Men tycker absolut om San Fransisco också!

Vi stannade vid ett museum efter ett tag för att titta på en skulpturpark och åka upp i ett utsiktstorn. Tyvärr låg dimman tät över staden och vi kunde inte se så jättelångt från tornet. Men det var kul ändå! Därifrån gick vi till en japansk restaurang i närheten och åt en god lunch.

Sen hoppade vi på bussen och fortsatte en stund tills vi kom ut mot havet och Golden Gate bron! Vi åkte över bron vilket var svinkallt och blåsigt, men häftigt!

Nästa stopp var på Lombard Street där vi tog en snabb fikapaus och sedan gick upp för några mycket branta backar tills vi kom upp till den kända slingervägen på Lombard Street. Det var för brant för bilarna att åka ner där när de först byggde vägen, så istället fick de göra en liten serpentinväg mitt i staden. Det var faktiskt rätt kul!

Efter att ha sett det gick vi till Chinatown som också var en cool grej.

Därifrån tog vi bussen igen ut till hamnen där Pier 39 är, en pir som har massa butiker och restauranger, och det den kanske är mest känd för; sjölejon!

Sedan var det dags för middag, och vi tog en taxi till en restaurang nära vårt hotell. Efter att ha ätit gott gick vi sedan hem i den kalla natten, och avslutade med film på hotellrummet.

Och sedan var det lördag! Imorse tog vi oss till flygplatsen och gick på vårt flyg mot NEW YORK CITY!!! Just nu sitter jag faktiskt på planet, även om jag inte kommer kunna lägga upp det här förrän vi landat och jag har internet igen. Men alltså jag är så sjuuuukt taggad, har alltid drömt om att åka till New York!!! Ska bli så himla kul!!

Och hörni; idag är det en vecka tills jag är hemma i Sverige igen. Hur sjukt är inte det?!