Kearney Honor Choir

Efter att hunnit skypa med Signe, varit med Dayton på walmart, haft middag och kollat på film med basketlaget, kollat på film med Cortney och Jay, skypat med Lisa och skypat med Emmis under helgen, satte jag mig i bilen söndag eftermiddag med mina kompisar Shey, Brandie, Jaci, Andy och vår körledare Mrs. Vrbka och körde till staden Kearney.
Jag och Brandie i bilen
 
Kearney är en större stad med ett stort college som har många konstnärliga linjer. Det colleget, UNK (University of Nebraska at Kearney), anordnar varje år en hederskör för high school elever, som en häftig grej bara. Elever på high schools runt om i Nebraska, västra Iowa och norra Kansas får göra en audition där man spelar in när eleven sjunger olika skalor och små stycken för att visa vad för sorts röst man har och så. Det skickas in till UNK och sedan blir de bästa eleverna utvalda att få vara med. Det finns tre olika körer på tre olika nivåer; en kvinnokör, en festivalkör och hederskören som då är den högsta nivån. Vi var kanske 10 totalt som gjorde auditions i min skola, och 5 av oss blev utvalda; Shey blev uttagen till festivalkören, Jaci och Brandie till kvinnokören, och jag och Andy till hederskören. Jag har ju aldrig sjungit i kör förut, och jag hade ingen aning om vad jag ansökte till när jag gjorde min audition, så blev väldigt förvånad när jag fick reda på att jag var den enda tjejen som blev uttagen till hederskören, och att jag över huvudtaget blev uttagen haha. Speciellt eftersom det är flera tusen elever som ansöker från en massa olika skolor, och dubbelt så många sopranos som resten av kördelarna. Men det var ju bara kul såklart!
 
I alla fall så kom vi fram till Kearney söndag kväll efter två timmar i bilen och ett stopp på Starbucks på vägen. Själva kör-grejerna var på måndagen, men vi ville åka dagen innan så vi slapp gå upp halv 5 på måndag morgon liksom. Så när vi kom fram checkade vi in på vårt hotell som vi skulle bo på över natten, och sedan drog vi ut och åt middag på Applebee's, ett väldigt typiskt amerikanskt ställe. Efter det badade vi i hotellets pool, och sedan satt vi uppe på våra hotellrum och tittade på film och pratade långt in på natten. Mysigt värre!
Med Brandie på Starbucks
Jag, Jaci, Shey och Brandie på hotellrummet
 
 
Efter att ha ätit frukost på en restuarang i närheten på morgonen dagen efter åkte vi sedan till UNK, som var superfint verkligen! Stort college, men som ändå kändes väldigt personligt typ. Efter att ha registrerat sig gick alla till sina olika körer och sedan började en hel dag av repetitioner. 
 
I hederskören var vi runt 200 pers, och alltså shit vad bra det lät! Var verkligen svinhäftigt att få uppleva det. I och med att alla som var där hade blivit uttagna utifrån deras audtitions så var alla väldigt duktiga och engagerade, och med så många personer blev det ett väldigt fint ljud. Vår direktör var också jättebra och inspirerande, och det märktes att han var extremt erfaren. 
I alla fall så hade vi fem låtar, en a cappella med bara slagverk till, en med fiol, en med en hel orkester, och två med bara piano. Vi började öva klockan 9 på morgonen och slutade inte förrän 4 på eftermiddagen - dock hade vi en lunchrast på en timme och några små korta bensträckare där emellan. 
Vid 4 åkte vi och käkade en snabb middag och fixade oss inför konserten, och klockan 5 var vi tillbaks på universitetet igen för konserten, som var jättebra verkligen!
Shey lyckades zooma in på mig under konserten haha
 
 
 
Och sedan åkte jag till slut hem igen med mamma Kili och pappa Jay (som åkte två timmar dit och två timmar tillbaka bara för att se mig framträda i typ 20 minuter haha <3 ), och kom hem runt 10 på kvällen efter en låååång och faktiskt ganska slitsam dag med allt sjungande. 
Jag är väldigt glad att jag fick möjligheten att göra det här, det var väldigt givande och lärorikt, och jag hade väldigt kul med en massa nya människor. Det har fått mig att tycka om det här med kör mycket mer, jag hade ju aldrig varit i en innan förutom den i min skola och den är ju inte särskilt proffessionell så att säga haha, men nu förstår jag verkligen charmen i att vara en del av något så vackert! 
 
Om det läggs upp videos från konserten ska jag försöka komma ihåg att lägga upp dom här, men annars får ni nöja er med bilderna!
mamma Ka
2015-01-29 @ 23:09:01

Va kul! Ser ut som en toppendag/dygn!
Själv har jag precis tagit paus från min kör, känns bara skönt, så det passar ju kanonbra att du tar vid körtraditionen! ;-) Hoppas det kommer inspelning från konserten! Kraaaaaam <3

Sara
2015-01-30 @ 22:28:44
URL: http://sarasnebraska.devote.se

Du är fett bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt år som utbytesstudent i USA. Välkommen!

RSS 2.0