Hej igen!

Idag har vi varit lediga från skolan eftersom treorna tar studenten. Är väldigt avundsjuk på dom, längtar så himla mycket till att ta studenten själv! Det dröjer ju "bara" tre år tills det är min tur hehe... 
 
Jag har spenderat hela förmiddagen på amerikanska ambassaden för att ansöka om visum inför nästa år. Det var lite småläskigt tyckte jag eftersom hela stället va inhägnat av värsta stängslet så att det såg ut som ett fängelse, det va säkerhetskontroll för att ens få komma in, och alla vakter såg stenseriösa ut och hade riktga militäruniformer. Dock var det såklart inget läskigt egentigen (jag tyckte det var ganska coolt faktiskt) men allt kändes väldigt hårt och seriöst när man väl var där!
Jag hade bokat tid 9:30, kom dit 9:10 och trodde jag skulle få vänta i högst en timme kansek eftersom jag var ute i god tid. Men så blev det ju inte, kön var galet lång! Dom på EF sade att man ska va beredd på att få vänta länge, men jag trodde faktiskt dom överdrev lite när dom sade att man skulle räkna med hela förmiddagen.
Jag trodde fel.
Först fick man stå utomhus i den långa kön och frysa, det gick väldigt långsamt framåt. Det var ju inte sådär jätteroligt kanske, även om jag hittade två andra gulliga tjejer att prata med i kön. Såhär såg det ut när jag kom dit (inte världens bästa bild, men kön sträcker sig alltså hela vägen fram till säkerhetskontrollen där taket sticker ut):
I den här kön stod jag i 2 timmar, vilket blev ganska kallt efter ett tag. Sedan kom man fram till kontrollen där man (innan man ens fick gå in genom dörren) fick visa upp sitt pass. Efter det kollade dom ens fotsulor (ifall man gömde sprängmedel eller nåt) och sedan fick jag bevisa att vätskan i min vattenflaska inte var farlig genom att dricka ur den. Kändes ju bara lite knasigt att behöva dricka en klunk vatten för att visa att jag inte var terrorist haha.
Iallafall så fick man sedan komma in i kontrollen, och där var det som på en flygplats; man fick lägga ifrån sig alla saker i lådor på ett sånt där band som åker igenom en röntgen-grej och själv gå igenom en metalldetektor. Där fick man också lämna in sin mobil och andra eletroniska prylar. 
Och efter allt det hade man tillslut passerat hela säkerhetskontrollen och man fick gå in till det riktiga huset inne i ambassaden där det var ett stort väntrum och man återigen fick vänta. Efter ungefär en timme blev jag uppropad och fick gå fram och lämna fingeravtryck, och sedan gå och sätta mig och vänta igen. Och till sist, efter kasnke ytterligare en halvtimme, blev jag framkallad till en annan lucka där en amerikansk tjej skulle ha "intervjun" med mig, som är det man har väntat på hela tiden. Det är liksom det som avgör om man får visumet eller inte, och jag var beredd på att behöva svara på tusen frågor om allt mellan himmel och jord.
Men så var det såklart inte. Hon frågade tre frågor; vad min High School hette, om jag hade fått min värdfamilj, och hur långt efter jag kommit hem igen jag kommer ta studenten här i Sverige. Och sen var det klart.
Så mer än 3 timmars väntan och en massa säkerhetsåtgärder för en halv minuts intervju. Så kan det gå haha :)
 
Efter mitt besök på ambassaden hann jag hem och sova en timme innan jag träffade Moa en snabbis och sedan hade fotbollsträning. Så det är hur min dag har sett ut! Är helt sjukt trött, det har jag dock varit nästan hela det här året - det är svårt att hinna sova ut när man går natur hehe... Så sommarlovet kommer väldigt lägligt, och det ska bli så otroligt skönt att för en gångs skull kunna slappna av och inte plugga! 
 
 
Vi har skolavslutning imorn, ska bli väldigt kul och skönt men samtidigt otroligt sorgligt. Eftersom jag inte kommer börja i samma klass igen efter sommarlovet blir det min allra sista dag med mina fina klasskamrater, och det känns jättejobbigt. Jag tycker om min klass extremt mycket, och jag har väldigt många nära vänner i den som jag kommer sakna något enormt. Såklart kommer jag träffa dom under sommarlovet innan jag åker, men det känns väldigt tungt att imorgon är min abolut sista dag som en del av 13NAA. Kommer antagligen gråta en skvätt..
 
 
Lite bilder av klassen från igår när vi bowlade efter skolan. Fina, fina männsikor, älskar er alla! 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt år som utbytesstudent i USA. Välkommen!

RSS 2.0