Norwich University

3 dagar har gått sedan jag lämnade Sverige. Det känns det verkligen inte som. Även om tiden går väldigt snabbt och jag inte kan fatta att jag redan varit här i 3 dagar, så känns det som en evighet sedan jag lämnade allt där hemma.
 
Iallafall så jag tänkte berätta om lägret nu. Har inte haft tid innan, för vi gör saker typ hela tiden, men nu kan jag ändå inte somna (vilket är konstigt eftersom klockan är 8 på morgonen i Sverige) så tänkte passa på lite!
 
Jag är alltså på ett läger som arrangeras av EF, organisationen jag åker hit med, på ett stort universitet som heter Norwich University och ligger i den lilla staden Northfield. Northfield ligger ca 3 timmar från Boston. Universitetet är extremt stort, men det ligger verkligen mitt i ingenstans. Northfield är en jätteliten stad, så jag fattar inte hur skolan kan vara så stor! Skolområdet tar på riktigt aldrig slut. Det är berg runt hela skolområdet, så det den ligger liksom i en dal. Vi använder typ bara en fjärdedel av alla byggnader känns det som, fast vi är typ 1 000 personer eller mer. Vi delar det med en stor grupp amerikanska ungdomar som utbildar sig till militärer, så dom går runt och skriker sina ramsor och står alltid uppställda i formationer lite här och var. Det här universitet är nämligen en militärskola i vanliga fall!
Hela det här är alltså skolans område!
 
 
Iallafall så är campus så himla fint, vet att jag skrev det förut, men det är verkligen som de amerikanska filmerna. Jag trodde inte det fanns såna här skolor i verkligheten! Själva kärnan är "the common" som det kallas, en stor avlång gräsmatta med trädalléer hela vägen runt. Och runt hela den ligger hus som har studentkorridorer och dormrooms. Det är jättefint, och det är mest där på gräset man sitter och hänger med andra på rasterna och så. Det syns inte så bra på bilderna, men det är så vackert och mysigt!
 
Alla husen har gamla fina namn, mitt är Patterson och ser ut såhär:
Den översta är hur det ser ut från the common och den andra är från andra hållet, nedanför kullen. 
 
Man bor två och två, jag delar rum med en tjej från Tyskland som är väldigt gullig faktiskt. Det är inte världens finaste rum, men det funkar.
Korridoren
Vårt rum
Börjar redan bli lite kaos i min väska haha
 
Cafeterian som vi äter frukost, lunch och middag i är rätt stor, och väldigt amerikansk. Det är faktiskt väldigt roligt. Bara tänk på en amerikansk matsal. Det är så den ser ut. I love it! Från utsidan ser den ut såhär;
 
Ser ni hur grönt och fint allting är? Det är en massa träd, gräs och buskar överallt, och det ger en så himla bra skolmiljö. En svensk skola skulla aldrig se ut såhär! 
Däremot är maten inte den bästa. Eller den är god, men väldigt fet och onyttig. Och det är så mycket av allt! Vi har en stor buffé att ta vad vill ifrån, så man kan välja att ta t.ex. sallad och så, men hur mycket du än försöker så blir det inte lika nyttigt som i Sverige. Du kan välja mellan allt från pizza och hamburgare till bakpotatis med fläsk. Dock är det allra mest friterade saker som pommes frites och så. Och till att dricka kan du ta läsk, iste, vatten eller chokladmjölk. Och det mesta är samma under alla måltider, så ja du kan äta pizza till frukost om du vill. 
 
Här är lite mer bilder på campus:
Skolans kyrka
Volleyball och basketplaner till höger
Baseball-plan och fotbollsplan bakom parkeringen
The football field
 
Så det är lite hur det ser ut här. Det går inte riktigt att fatta om man inte ser det själv, men det är verkligen underbart! 
 
Jag har också gått till "downtown Northfield", alltså stadens centrum. Det var så otroligt gulligt och amerikanskt att jag bara ville stanna kvar där. Allt var verkligen amerikanskt! Breda gator, enorma hus med onödigt stora tomter, USA:s flagga överallt, extremt trevliga människor överallt som alla verkade känna alla osv. Och själva centrumet var så himla litet, mindre än Mälarhöjdens centrum! Men det fanns en typ Wal-Mart där som vi gick in och kollade i, och dom hade verkligen allt! Så himla roligt. Älskade det, Northield verkar vara en sån underbar liten stad, jag vill inte lämna det här stället haha! 
 
Tänkte försöka skriva snart igen och berätta vad jag gör på dagarna här och så, men nu måste jag verkligen sova. Vi ska åka till Boston imorgon och få gå runt själva i 6 timmar!! Ska bli askul!
Ha det bra vettja
Pappa
2014-07-28 @ 01:23:58

Kul läsning och mååånga bilder:-).
Du verkar ha det väldigt bra!
Puss




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt år som utbytesstudent i USA. Välkommen!

RSS 2.0